Journal of Nursing Education (Jne)
Vol.4 No.3 Autumn 2015
The effect of cardiopulmonary resuscitation training on Basic Life Support Knowledge and Performanceamong primary school students
Azarpoor1 Z (MSc) – *Masoompour2 A (MSc) – Rohani3 C (Ph.D) – Jambarsang4 S (MSc).
MSc in Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
Ph.D Candidate in Nursing, Department of pediatric nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid
Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran (Corresponding author)
Email: anahitakasra@yahoo.com
Assistant Professor, Health Department, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
5- Ph.D Candidate in Biostatistics, Department of Biostatistics, Faculty of Paramedical Sciences, Shahid Beheshti
University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Abstract
1268732239263Downloaded from jne.ir at 10:37 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:37 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Introduction:Cardiopulmonary arrest remains a major health problem and a cause of sudden death in the world. Immediate help to save the life of cardiac arrest patients is very important. Cardiopulmonary resuscitation training in schools could be an effective and affordable idea to develop those skillsin the society. The aim of this study was toassess the effect of cardiopulmonary resuscitation training on Basic Life Support knowledge and performance among thestudents.
Method: In this quasi-experimental study, a total of 40 6th grade students from both sexes were selected randomly from Larschools from 2013 to 2014. Validity and reliability of the personal characteristics, knowledge questionnaire, checklist, and Half-body Cpr Training Manikin, “personal characteristics” and “knowledge” questionnaire, and checklist were completed before cardiopulmonary resuscitation training. The training session included theoretical and practical sessions. Right afterthe intervention and one month after the training, “knowledge” questionnaire and checklists were completed again. Then, data were analyzed using SPSS version 22.
0-3141431

Results: The results showed significant difference in mean scores of knowledge and performance of students before, immediately, and one month after the training (P<0.001). After one month, mean score of knowledge and performance decreased in comparison with immediately after training (P<0.001) but remained significantly higher than before training (P-value < 0.001). Although immediately after the training,there were no significant difference in the score of knowledge and performance of students according to theirparents education, and mother’s occupation (P>0.05), but there was a significant difference in the mean score of performance of students according to their father’s occupation immediately after the training (P<0.05). Also, there was a significant difference in the mean score of performance between body mass index groups immediately after the training (P<0.05).
Conclusion: The results of this study emphasizes the need for planning and implementing cardiopulmonary resuscitation courses among elementary school students; as well as, regular implementation and retraining courses in order to maintain and promote public health usingschool pediatric nurses.
Keywords: Cardiopulmonary resuscitation, Education, Knowledge, Performance, Primary school students
Received: 21 October 2014 Accepted: 4 October 2015
بررسی تأثیر آموزش احیاء قلبی-ریوی بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان مقطع ابتدایی
زینب آذرپور1، *آناهیتا معصوم پور2، کاملیا روحانی3، سارا جام برسنگ4
1-کارشناسی ارشد پرستاري کودکان، دانشكده پرستاري و مامایي، دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتي، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری پرستاری، مربي گروه کودکان، دانشكده پرستاري و مامایي دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتي، تهران، ایران )نویسنده مسؤول(
anahitakasra@yahoo.com :پست الکترونیکی
استادیار، دکتری تخصصی پرستاری، دانشكده پرستاري و مامایي، دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتي، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری آمارزیستی، گروه آمار زیستی، دانشكده پیراپزشكی، دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتي، تهران، ایران.

نشریه آموزش پرستاری دوره 4 شماره 3 پاییز 1-10 1394چکیده
مقدمه: ایست قلبی- ریوی همچنان به عنوان یک مشكل اساسی بهداشتی و عامل مرگ ناگهانی در اکثر کشورهای دنیا است. زمان برای نجات جان فردی که دچار ایست قلبی-ریوی شده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به علاوه آموزش احیاء قلبی-ریوی در مدارس به منظور ترویج آن در جامعه بسیار مؤثر و مقرون به صرفه می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش احیاء قلبی-ریوی بر آگاهی و عملكرد دانش آموزان انجام شده است.
1268732239263Downloaded from jne.ir at 10:37 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:37 +0330 on Wednesday October 11th 2017

روش: در این مطالعه نیمه تجربی 40 نفر دانش آموز دختر و پسر در مقطع ششم ابتدایی در سال تحصیلی1392-93 به تساوی و به روش تصادفی ساده از بین مدارس ابتدایی شهرستان لار انتخاب شدند. پس از بررسی روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها که شامل پرسشنامه های ویژگیهای فردی، سنجش میزان آگاهی، چک لیست مشاهده عملكرد و یک مانكن نیم تنه استاندارد بود، در ابتدا قبل از آموزش احیاء قلبی-ریوی، پرسشنامه های ویژگیهای فردی، سنجش میزان آگاهی و چک لیست مشاهده عملكرد تكمیل گردید. سپس آموزش احیاء قلبی-ریوی طی دو جلسه تئوری و دو جلسه عملی ارائه گردید. بلافاصله و یک ماه پس از آموزش، مجدداً پرسشنامه سنجش میزان آگاهی و چک لیست تكمیل گردید. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
14294-2588674

یافته ها: بین میانگین نمرات آگاهی و عملكرد دانش آموزان قبل، بلافاصله و یک ماه پس از آموزش احیاء قلبی-ریوی تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد) 0/001P-value<(. میانگین نمرات آگاهی و عملكرد دانش آموزان، یک ماه پس از آموزش نسبت به بلافاصله پس از آموزش کاهش یافت )به ترتیب نمرات آگاهی76% در مقابل 87%، نمرات عملكرد 87% در مقابل 93% و 0/001P-value<( ولی همچنان از میانگین نمرات دانش آموزان در مرحله قبل از آموزش بطور معنی داری بیشتر بود )به ترتیب نمرات آگاهی76% در مقابل 82%، نمرات عملكرد 87% در مقابل 9% و 0/001P-value<(. اگر چه تفاوت معنی داری در میانگین نمره آگاهی و عملكرد دانش آموزان بر حسب میزان تحصیلات پدر و مادر، نوع اشتغال مادر بلافاصله پس از آموزش با احتساب نمره پیش از آموزش مشاهده نشد) 05/0P-value<( ولی تفاوت معنی داری در میانگین نمره عملكرد دانش آموزان بر حسب نوع اشتغال پدر بلافاصله پس از آموزش مشاهده شد) 05/0P-value<(.
همچنین میانگین نمره عملكرد دانش آموزان بلافاصله پس از آموزش احیاء قلبی-ریوی در بین گروه های شاخص توده بدنی اختلافمعنی داری داشت) 05/0P-value<(.
نتیجه گیری: یافته های این مطالعه بر ضرورت برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش سلامت در زمینه احیاء قلبی-ریوی برای دانش آموزان و همچنین بر ضرورت اجرای منظم دوره های بازآموزی توسط پرستاران کودکان در مدارس جهت حفظ و ارتقا سلامت جامعه تأکید می کند.
کلید واژهها: احیاء قلبی-ریوی، آموزش، آگاهی، عملكرد، دانش آموزان مقطع ابتدایی.
تاریخ دریافت: 92/7/3931 تاریخ پذیرش: 12/7/1394
1268732239263Downloaded from jne.ir at 10:37 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:37 +0330 on Wednesday October 11th 2017

مقدمه

ایست قلبی-ریوی در هر زمان و مكانی ممكن است رخ دهد .مطالعات انجام شده نشان می دهد که 7/84 درصد ایست های قلبی- ریوی در منزل و بقیه در اماکن عمومی اتفاق می افتد. این بدان معنی است که اکثر اوقات در هنگام ایست قلبی-ریوی، فردی به عنوان ناظر وجود دارد که اگر توانایی انجام احیاء قلبی-ریوی
،را داشته باشد Cardiopulmonary Resuscitation
می تواند در زمان طلایی) 4 تا 6 دقیقه اول ایست قلبی-ریوی( )1( که حتی پیشرفته ترین سرویس های اورژانس اغلب در راه هستند با انجام احیاء از مرگ مغزی پیشگیری و جان بیمار را نجات دهد) 2(.
طبق آمار سیستم های اورژانس و فوریتهای پزشكی در آمریكا و کانادا ،50 تا 55 نفر در هر 100 هزار نفر دچار ایست قلبی در خارج از بیمارستان می شوند که حدود 25 درصد این موارد به صورت دیس ریتمی بطنی بدون نبض بروز می کند. تحقیقات نشان می دهد که 95 درصد بیمارانی که خارج از بیمارستان دچار ایست قلبی می شوند ،قبل از رسیدن به بیمارستان فوت می کنند) 3(. در ایران، اولین علت مرگ با آمار 3/39 درصد کل مرگ ها، ناشی از بیماری های قلبی عروقی است که 5/19 درصد آن مربوط به ایست قلبی است) 4(.
در دهه 1980 انجمن قلب آمریكا پیشنهاد داد اگر حداقل 20 درصد از افراد آموزش ببینند، در موقعیت های اورژانسی به طور مناسب عمل می کنند و میزان مرگ و میر ناشی از حملات قلبی به طور معنی داری کاهش می یابد) 5(. هر کسی می تواند یک امدادگر برای قربانی ایست قلبی باشد) 6(. مطالعات نشان داده است که احیاء قلبی-ریوی توسط فرد عادی، یكی از راه های امید بخش جهت افزایش تعداد نجات یافتگان و کاهش پیامدهای عصبی ناشی از آن است) 7(. احیاء قلبی-ریوی توسط فرد عادی همراه با اقدامات سریع اورژانسی تعداد نجات یافتگان از حملات قلبی ناگهانی را 2 تا 3 برابر افزایش می دهد) 8(.
تجارب بسیاری از کشورها نیز بر این امر دلالت دارد که آموزش کمک های اولیه و احیاء قلبی- ریوی به گروه های مختلف مردمی، می تواند اقدامات مفیدی را به عنوان اولین افراد پاسخگو در صحنه حادثه فراهم نماید) 9(. اما متأسفانه احیاء قلبی-ریوی توسط فرد عادی تنها در موارد نادر انجام می شود) 7(. از آن جایی که مهارت های احیاء قلبی-ریوی و کاربرد آنها به آموزش، تجربه و اعتماد به نفس امدادگر بستگی دارد) 6( به نظر می رسد که آگاهی دادن و آموزش با کیفیت بالا به افراد عادی یک اقدام مفید جهت مقابله با فقدان انگیزه و اجرای ضعیف احیاء قلبی-ریوی توسط این افراد باشد) 7(.
از ایده آل ترین حالات آموزش کمكهای اولیه و احیاء قلبی-ریوی این است که حداقل یک عضو خانواده در این زمینه آموزش کافی دیده باشد. با توجه به این که یكی از در دسترس ترین افراد خانواده، می تواند دانش آموز باشد لذا آموزش این گروه ضمن فراهم نمودن نیروی انسانی کافی برای کشور، می تواند منبع آموزشی مناسبی برای خانواده ها هم تلقی گردد) 9(.
مطالعات زیادی بر اهمیت آموزش احیاء قلبی-ریوی در محیط مدرسه )ابتدایی( تأکید کرده اند، هم به دلیل آموزش یک مقطع گسترده از جمعیت جوان جامعه و هم به دلیل ایجاد انگیزه مثبت در دانش آموزان که می تواند در آینده به یک مهارت در زندگی آنان تبدیل شود) 8(.
مطالعات بین المللی نیز نشان داده است که کودکان سنین مدرسه نسبت به شهروندان سنین بالاتر با احتمال بیشتری آموزش احیاء قلبی-ریوی را می پذیرند و همچنین انگیزه بیشتری جهت یادگیری دارند و این کار را سریع تر و راحت تر انجام می دهند) 8(. همچنین انجمن قلب آمریكا طی بیانیه ای که در سال 2011 منتشر نموده، آموزش احیاء قلبی-ریوی را برای کودکان سنین مدرسه به صورت اجباری توصیه کرده است) 10(. انجمن احیای اروپا نیز توصیه کرده است که احیاء قلبی-ریوی باید در برنامه آموزشی مدارس گنجانده شود) 11(.
خاتمی و همكاران) 9( طی مطالعه ای به ارزیابی اثربخشی آموزش کمكهای اولیه از جمله احیاء قلبی-ریوی به داوطلبان کانونهای دانش آموزی جمعیت هلال احمر )در مقطع تحصیلی راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی( پرداختند. بر اساسجست و جوهای انجام شده توسط پژوهشگر، تاکنون در ایران هیچ مطالعه یا برنامه آموزشی ثبت شده در زمینه احیاء قلبی-ریوی در دانش آموزان دبستانی ارائه نشده است.
بر اساس آنچه که گفته شد، ضرورت آموزش احیاء قلبی-ریوی در مدارس ایران بدیهی به نظر می رسد. در جامعه ما با توجه به شرایط مالی و جمعیتی کشور و حضور 6 میلیون و 850 هزار و 992 دانشآموز در مقطع ابتدایی) 12( و وجود شرایط مناسب نظیر ذهن مستعد دانش آموزان، در دسترس بودن امكانات آموزشی در مدارس، حضور موظف دانش آموز، امكان انتقال آموخته ها به خانواده و جامعه، جوان بودن و فرصت استفاده از آموخته ها در طول زندگی 2)(؛ آموزش مسائل بهداشتی از جمله احیاء قلبی-ریوی در مدارس به منظور ترویج آنها در جامعه بسیار مقرون به صرفه است .
از آنجایی که در ایران هیچ آماری از انجام احیاء قلبی-ریوی توسط ناظر و آموزش دانش آموزان دبستانی ارائه نشده ومطالعه ای نیز در این گروه جمعیتی انجام نشده است و با توجه به اهمیت این موضوع و علاقه مندی به آموزش در این گروه سنی و اهمیت آموزش این امر در کاهش میزان مرگ و میر ، پژوهشگر بر آن شد تا پژوهشی با هدف “بررسی تاثیر آموزش احیاء قلبی-ریوی بر آگاهی و عملكرد دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان لار در سال تحصیلی 1392-93” انجام دهد.
روش مطالعه



قیمت: تومان


پاسخ دهید